Hoe hou je je weerstand op peil?

Het begrip weerstand wordt gebruikt om de mate van vatbaarheid voor infecties aan te geven. Maar het is in feite een functie van ons afweersysteem dat bescherming biedt tegen bedreigingen van buitenaf, zoals virussen en bacteriën.

Als je gezond en gevarieerd eet krijg je dagelijks voldoende vitamines en mineralen binnen. Dit is van belang om een goede basisweerstand te behouden zodat je je kan weren tegen bacteriën en virussen. Maar dit is niet voor iedereen haalbaar. Tips om je weerstand op peil te houden:

  • Houd je vitamine D op peil. Veel mensen weten dit niet, maar vitamine D is niet alleen belangrijk voor je tanden en botten maar ook voor je weerstand. Je lichaam maakt met behulp van zonlicht vitamine D aan. Logisch dat je met name in het donkere winterseizoen, wanneer de zon minder fel is, we meer binnen zitten omdat de dagen korter zijn, een tekort aan vitamine D hebben. Vooral peuters en oudere mensen, krijgen te weinig vitamine D binnen.
  • Voldoende beweging. Door het donker en de kou zijn we sneller geneigd om binnen te blijven zitten en bewegen we hierdoor minder. Regelmatige lichaamsbeweging vermindert de kans op ontstekingen en chronische ziektes, vermindert stress en stimuleert de productie van beschermende immuunstoffen.
  • Multivitaminen. Zeventig procent van de Nederlanders eet dagelijks onvoldoende groente en fruit. Je kunt dan je dagelijkse hoeveelheid vitamine aanvullen met een (multi)vitamine supplement die bij je past. Voor een paar groepen gelden speciale adviezen. Lees hier meer over op apotheek.nl
  • Pak je rust. Tijdens je slaap herstelt je lichaam de schade van overdag. De kwaliteit en duur van je nachtrust zijn erg belangrijk voor een goede weerstand. Mensen met een goede nachtrust zijn weerbaarder tegen virussen dan mensen die minder en slechter slapen.
  • Denk aan de hygiëne. Wanneer het kouder wordt lopen en fietsen we minder, pakken we eerder het OV of de auto, ventileren we ons huis minder en zitten we zitten dichter op elkaar. Daardoor krijgen bacteriën en virussen meer kans en is het risico op ziek worden groter.
  • Hydrateren. Voldoende water drinken (1,5 liter per dag) houd je weerstand in een goede conditie. Je voorkomt bovendien uitdroging van je slijmvliezen, die belangrijk zijn bij het tegenhouden van verkoudheids- en griepvirussen.
  • Vermijd stress. Stress zorgt ervoor dat je lichaam versnelt voedingsstoffen gebruikt, waardoor er eerder tekorten ontstaan. Tekorten door bijvoorbeeld ongezonde voeding, alcohol en roken heeft als gevolg dat je lichaam zichzelf niet optimaal kan beschermen, waarmee je weerstand verlaagt.

Bekijk hier het Livsane assortiment voor een sterkere weerstand in de koudere herfst- en wintermaanden.