Goede voornemens voor 2020

Met het nieuwe jaar in aantocht, is het weer tijd om na te denken over goede voornemens. Bijvoorbeeld stoppen met roken, minder eten en/of meer bewegen. Maar veranderen kost tijd, aandacht en energie. Hoe hou je je goede voornemens vol?

Stoppen met roken staat al jaren op nummer één van goede voornemens. Meeste mensen beginnen hiermee op nieuwjaarsdag, maar het kan ook op een andere datum. Een goed voornemen, want er zijn genoeg redenen om hiermee te stoppen.

Wat doet roken met je?

Nicotine is een giftig goedje wat je zowel geestelijk als lichamelijk afhankelijk maakt van roken. Het prikkelt in de hersenen bepaalde receptoren die om steeds meer nicotine gaan vragen. Ook de rest van je lichaam wordt beïnvloed door deze stof. Door nicotine maak je meer adrenaline aan, tevens blokkeert nicotine het vrijkomen van insuline zodat je eetlust verminderd.

Bovendien verhoogt het de hartslag en vernauwt het de bloedvaten. Dit kan weer leiden tot een hoge bloeddruk. Verder maakt het de huid grauwer en slapper, kan het bij vrouwen zorgen voor een vervroegde overgang en kunnen mannen er impotent van raken. Ook zorgt nicotine er voor dat wonden en botbreuken langzamer genezen.

Voorbereiding

Dus als je vanaf 1 januari voldoende gemotiveerd bent, kies dan een doel dat haalbaar is. Besluit niet ‘nooit meer’ alcohol te drinken, maar bijvoorbeeld alleen nog in het weekend een glas wijn te nemen. Zeg niet dat je ‘iedere dag’ gaat sporten, maar maak een realistische planning. Voor sigaretten geldt echter dat je het beste in een keer kunt stoppen. Minderen is voor de meeste mensen moeilijker.

Verder is het belangrijk dat je weet, wanneer je in verleiding zou kunnen komen. Hou vooraf een dagboekje bij , dan ben je je bewust bent van het feit dat je jezelf iets gaat ontzeggen.

Om voornemens vol te houden is veel doorzettingsvermogen nodig en een goede voorbereiding noodzakelijk. Timing en motivatie zijn belangrijk. Waarom wil je nu stoppen met roken? De motivatie moet toch vooral uit jezelf komen. Wat zijn tips om het makkelijker vol te houden:

  • Bepaal een concreet doel en de datum waarop je start.
  • Vertel je goede voornemens aan vrienden, familie, kennissen.
  • Stel jezelf doelen en als je deze bereikt hebt, beloon jezelf dan bijvoorbeeld met een nieuw paar schoenen of een schoonheidsbehandeling.
  • Ga na wat uw zwakke momenten zijn en probeer deze te vermijden.
  • Verval je toch een keer in een oude gewoonte, probeer de draad gewoon weer op te pakken.
  • Vraag je huisarts om eventuele begeleiding of informatie.

Het resultaat

Stoppen met roken, heeft altijd effect. Vrijwel direct nadat je je laatste sigaret heeft uitgemaakt. Zelfs als je al jarenlang jaren rookt. Wist je dat:

  • Na 8 uur niet roken: het zuurstof- en koolmonoxidegehalte in het bloed normaal worden.
  • Na 2 dagen: je reuk- en smaak verbeteren.
  • Tussen 2 weken en 3 maanden: de bloedcirculatie, hartslag en ademhaling verbeteren en de conditie vooruit gaat.
  • Tussen 1 en 9 maanden: je meer energie krijgt. Verschijnselen als hoesten, vermoeidheid, bijholteontstekingen en kortademigheid verminderen.
  • Na 6 maanden: je ruim 1200 euro hebt bespaard als je gemiddeld 1 pakje sigaretten per dag rookte.

Ondersteuning bij stoppen

Bij de huisarts en apotheek liggen liggen diverse folders en brochures die behulpzaam kunnen zijn bij het minderen of stoppen met roken en drinken. Ook kan je bij je huisarts terecht voor hulp en ondersteuning voor het stoppen met roken en/of drinken.