10 tips om een verkoudheid te verhelpen of te voorkomen

In de wintermaanden kunnen de lage temperatuur, afname in licht, droge of juist vochtige lucht leiden tot een vervelende verkoudheid. Wat kunt u doen om een zware verkoudheid te verhelpen of te voorkomen?

1. Medicijnen die verkoudheidsklachten helpen verlichten
Zoals verschillende varianten paracetamol tegen pijn en koorts, broomhexine hoestdrank tegen slijmhoest en noscapine hoestdrank tegen de prikkelhoest. Een apotheker kan u hierbij adviseren.

2. Verlichting voor de neus
Een zoutoplossing neusspray wordt gebruikt om vrijer door de neus te kunnen ademen, door de neusholten te bevochtigen. Daarnaast kan een xylometazoline neusspray zowel een verstopte als een loopneus goed helpen, door de zwelling van slijmvliezen in de neus te verminderen.

3. Verlichting voor de keel
Thijmsiroop is verzachtend voor de keel en heeft een verlichtende invloed op de luchtwegen. Tevens kan stomen met wat druppels kamille-, eucalyptus- of muntextract verlichting geven doordat het de luchtwegen opent. Een lepeltje honing door de thee bij hoest en een waterijsje of keelsnoepje bij keelpijn kunnen ook goed helpen.

4. Drinken
Drink water en thee, juist tijdens een verkoudheid is het belangrijk dat het lichaam alle afvalstoffen kan afvoeren en zijn warmte kwijt kan. Drink bij voorkeur geen zoete sappen of melk. Hierdoor wordt er extra slijm geproduceerd waardoor de klachten nog heftiger kunnen worden. Een gemiddelde volwassene heeft 1,5 tot 2 liter vocht per dag nodig.

5. Rustig aan
Een tekort aan rust kan het immuunsysteem zwakker maken, dit kan ertoe leiden dat de kans op een verkoudheid toeneemt. Door te rusten wordt er energie bespaard die het lichaam kan gebruiken om het virus te bestrijden.

6. Hygiëne
Verkoudheid wordt veroorzaakt door een virus en wordt overgedragen via de handen en speekseldeeltjes in de lucht. Het is dus van belang om regelmatig handen te wassen en plekken die mensen vaak aanraken goed schoon te maken. Zorg tevens voor goede ventilatie zodat het virus minder kans krijgt zich via de lucht verder te verspreiden.

7. Voeding
Om fit de herfst- en wintermaanden door te komen, is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Uitgangspunt blijft twee ons groenten en twee stuks fruit per dag. Uit onderzoek van het Voedings- centrum blijkt dat dit niet haalbaar is voor iedereen. Om dit aan te vullen zijn er diverse multivitaminen.

8. Vitamine B complex
Bestaat uit acht B-vitamines die verantwoordelijk zijn voor een goede weerstand, de aanmaak van witte en rode bloedcellen, de energievoorziening, de werking van het zenuwstelsel en stofwisseling. Het lichaam kan slechts een deel van deze vitamines zelf aan maken, de rest moet worden opgenomen uit voeding.

9. Vitamine C
Vitamine C zorgt voor een goede weerstand, draagt bij aan een goed functionerend zenuwstelsel en de energievoorziening. Slechts 25% van de Nederlanders krijgt genoeg groente en fruit binnen om de “Richtlijnen Goede Voeding” van de Gezondheidsraad te halen. 

10. Vitamine D
Deze vitamine kan door ons lichaam zelf aangemaakt worden door UV-straling uit zonlicht dat cholesterol in onze huid omzet in deze vitamine. Toch heeft bijna de helft van alle Nederlanders hier een tekort aan. Dit supplement is verkrijgbaar in druppels, tabletten en krachtige tabletten.

Weetjes:

  • Bij een zware verkoudheid is het vaak niet nodig om naar de huisarts te gaan. Vandaar het gezegde “Doe je niets dan duurt het 7 dagen, doe je iets dan duurt het een week.”
  • Vraag uw apotheker om advies voor medicijnkeuze en -gebruik.
  • Neem contact op met uw huisarts bij: kinderen onder de 3 maanden, volwassenen met koorts langer dan 5 dagen, ouderen vanaf 60 jaar, mensen met een verminderde weerstand of chronische aandoening.

Lees hierover meer op apotheek.nl