Winterdepressie

Veel mensen zijn in de winter weleens somber of moe. Een winterdepressie is het gevolg van een verstoring van het natuurlijke dag- en nachtritme van het lichaam. In de lente en zomer voel je je prima, terwijl je je in de herfst en winter depressief en neerslachtig voelt.

Hoe ontstaat een winterdepressie? Een winterdepressie heeft waarschijnlijk te maken met veranderingen in de hoeveelheid licht. In het najaar wordt het vroeg donker. De zon komt later op en geeft minder licht. Het lichaam past zich hieraan aan door de aanmaak van het hormoon melatonine. Melatonine is een hormoon dat  ’s avonds wordt aangemaakt en ervoor zorgt dat je in slaap valt. Wanneer de dagen korter zijn wordt er bij sommige mensen meer melatonine aangemaakt waardoor zij snel slaperig zijn. Dit heeft invloed op je dag/nachtritme (‘biologische klok’), je slaap en je stemming. Bij een winterdepressie lijkt je lichaam zich minder goed aan te passen aan het licht. Je wordt somber en je slaapt slecht of juist veel. 

Wat zijn de symptomen? 

Jaarlijks hebben circa 40.000 mensen in Nederland last van een winterdepressie. Het is niet bekend waarom de één wel last heeft van een winterdepressie en de ander niet.

Waaraan kun je merken dat je een winterdepressie hebt? 

  • (extreme) vermoeidheid
  • verschuiving van het dag-nacht ritme, veel behoefte aan slaap
  • prikkelbaarheid, slechtere concentratie, het gevoel hebben niet meer in balans te zijn
  • somberheid, weinig tot niet meer kunnen genieten
  • toename van je eetlust (koolhydraatrijk voedsel/snoep/alcohol) en gewicht

Behandeling met lichttherapie

Een winterdepressie is meestal goed te behandelen met licht. Dit heet lichttherapie. Ook gelden dezelfde adviezen als bij een ‘gewone’ depressie. Bij lichttherapie krijg je een aantal dagen tot weken licht van een speciale lamp. De behandeling begint met eenmaal per dag 10 tot 15 minuten gedurende 5 tot 10 dagen. Als het goed gaat, kan de behandeling daarna ook langer duren. De meeste mensen merken binnen een week al verbetering. Als lichttherapie goed bij jou werkt, kun je het daarna ook thuis doen. Er zijn draagbare lichttherapie-lampen. Je kunt deze huren of kopen in de apotheek, de thuiszorgwinkel of medische speciaalzaak. Lichttherapie aan het begin van de winter kan helpen om een winterdepressie te voorkomen. Als het goed werkt kun je het daarna ieder jaar herhalen.

Hebben je klachten invloed op je werk? Bespreek dit dan met je werkgever. Neem ook contact op met de bedrijfsarts. De bedrijfsarts bespreekt met je hoe je zo goed mogelijk kunt blijven werken. Soms zijn er aanpassingen in je werk nodig. Moet je tijdelijk stoppen met werken? Dan bespreek je samen hoe je je werk zo snel mogelijk weer kunt oppakken.

Wanneer naar de huisarts?

Soms is lichttherapie minder of niet geschikt. Bespreek het daarom eerst met je huisarts voordat je met lichttherapie begint. Bijvoorbeeld als je antibiotica gebruikt (sommige medicijnen maken je extra gevoelig voor licht), je een oogziekte hebt of als je manische en depressieve perioden hebt (licht kan een manische periode uitlokken).

Wat kun je zelf doen?

Je kunt zelf een aantal dingen doen om een winterdepressie te voorkomen of te verminderen.

  • Ga ’s morgens vroeg naar buiten. Er zit dan relatief veel ‘blauw’ in het licht. Blauw licht remt de aanmaak van het slaaphormoon melatonine.
  • Ga sporten of bewegen in de buitenlucht
  • Eet gezond en slik eventueel multivitaminen als aanvulling
  • Pak de fiets in plaats van de auto

Bron: thuisarts.nl

© 2021 Livsane | Website: Next Lead