Hoeveel vocht zou je per dag moeten drinken?

Water is het hoofdbestandsdeel van het menselijk lichaam. Het percentage ligt tussen de 55% en 80%, afhankelijk van je geslacht en leeftijd. Maar wat doet water voor je lichaam en waarom is het zo belangrijk?

Iedere dag verlies je water op verschillende manieren zoals via de huid, ademen en ontlasting. Tenslotte produceert het lichaam iedere dag urine om de schadelijke stoffen af te voeren uit het lichaam. Een gemiddeld mens heeft daarom 1,5 tot 2 liter vocht per dag nodig om dit te compenseren. Er wordt onderscheid gemaakt tussen water en vocht, ook al lessen ze beide dorst. Waarom je voldoende vocht moet drinken:

Betere concentratie

Vermoeidheid of slaperigheid kunnen een signaal zijn van uitdroging. Bijna 70 procent van onze hersenen bestaan uit water, als je hersenen voldoende gehydrateerd zijn kan je je beter concentreren en is je reactievermogen sneller. Het drinken van 8 tot 10 glazen water per dag kan je cognitieve vaardigheden verhogen met 30%.

Meer energie

Dehydratie is dé oorzaak van vermoeidheid overdag. Je kan 30 tot 40 dagen zonder voedsel volhouden, zonder water slechts 3 dagen! Slechts 2% uit te drogen kan al effect hebben op het korte termijn geheugen en je focus op werk. Tip: zet een kan met water op je bureau op het begin van de werkdag en zorg dat deze voor het einde van de dag leeg is.

Minder stressgevoelig

Stress veroorzaakt uitdroging en uitdroging veroorzaakt stress. Al onze organen hebben namelijk water nodig om te functioneren, anders gaat het lichaam in een soort overlevingsmodus. Water zorgt namelijk voor transport van voedingsstoffen en afvalstoffen. Als dit ontregeld wordt geeft het lichaam een signaal af, dorst.

Voel je gezonder

Voldoende water drinken voorkomt uitdroging, hoofdpijn en het heeft een positieve invloed op je metabolisme. Water zorgt ook voor de werking van onze organen, waaronder je hersenen, hart, longen, spieren, lever en je botten. Als je te weinig water drinkt, maakt je lichaam een stresshormoon aan, cortisol en dat leidt weer tot toename van gewicht.

Mooie huid

Je huid bestaat voor een derde uit water en dit is verantwoordelijk voor de stevigheid en elasticiteit. Bij uitdroging wordt hier vocht vanuit onttrokken voor de vitale organen, hierdoor krijg je dus sneller rimpels. Door de afvoer van afvalstoffen, heb je ook minder kans op puistjes of andere oneffenheden.

Lagere bloeddruk

Uitdroging verlaagt het bloedvolume en de bloeddruk in het lichaam, waardoor de druk op de slagaderwanden afneemt. Daarbij moet het hart sneller moet pompen om bloed naar de hersenen te krijgen. Hierdoor je je licht in je hoofd, zwak en moe kan voelen. Ernstige uitdroging kan een gevaarlijk lage bloeddruk veroorzaken die medisch handelen vereist.

Betere spierfunctie

Hou je van hardlopen, fietsen of een andere sporten? Door intensief sporten ga je zweten en hierdoor kan je uitgedroogd raken, spierkrampen kunnen hier een signaal zijn. Door te zweten kun je veel vocht en natrium verliezen, een elektrolyt die een rol speelt in de spiercontracties. Daarom is voldoende vocht vooral belangrijk (voor, tijdens en na) een inspannende training of beweging in hoge temperaturen.

Er zijn momenten wanneer je meer vocht nodig hebt, dan de dagelijkse standaard hoeveelheid:

  • Met (intensief) sporten kan je wel 1 tot 2 liter vocht per uur verbruiken.
  • Als je zwanger bent en wanneer je borstvoeding gaat geven, heb je zo’n 2 tot 2,5 liter vocht nodig.
  • Alcohol heeft een vocht afdrijvend effect. Hierna heeft je lichaam ook meer vocht nodig dan normaal.
  • Drink 2 liter op warme dagen. Water, thee en fruit vullen je vochtbalans goed aan op warme dagen.
  • Als je ziek bent is genoeg drinken essentieel. Vooral wanneer je moet overgeven of aan de diarree bent.

Lees hierover meer op apotheek.nl